سڑک جو الیکٹرک گاڑیوں کو چارج کرتی ہے
سڑک کے نیچھے نصب بجلی کی تاروں کے ذریعے الیکٹرو میگنیٹک فیلڈ پیدا کی جاتی ہے جس سے بس کے نیچھے لگا آلہ بجلی بناتا ہے |
جنوبی کوریا نے ایک ایسی سڑک بنائی ہے جو اس پر چلنے والی الیکٹرک گاڑیوں کو چارج کرتی ہے۔
حکام کا کہنا ہے کہ یہ دنیا میں اپنی نوعیت کی پہلی سڑک ہے اور اس کی لمبائی 12 کلو میٹر ہے۔
اس کا مطلب ہے کہ جن گاڑیوں میں سڑک کے ساتھ ہم آہنگ آلات لگا گئے ہیں اور اسے چارج کرنے کے لیے رکنے کی ضرورت نہیں ہے۔
دو عوامی بسیں اس ٹیکنالوجی سے استفادہ کر رہی ہیں اور سنہ 2015 تک اس میں دس مزید بسوں کا اضافہ کیا جائے گا۔
کوریا ایڈوانس انسٹیٹیوٹ آف سائنس اینڈ ٹیکنالوجی (کائسٹ) کے ڈانگ ہو چو کا جو اس پروجکٹ کے سربراہ ہیں کہنا ہے ’یہ بڑی فخر کی بات ہے کہ ہم اس منصوبے میں کامیاب ہوگئے تاکہ بسیں عوام کو ٹرانسپورٹ کی سہولت مہیا کریں‘۔
انھوں نے کہا ’یہ یقیناً او ایل ای وی ٹیکنالوجی کے لیے مذید کمرشل سطح پر جانے اور عوامی ٹرانسپورٹ میں مقبولیت حاصل کرنے کے لیے ایک بڑا موقع ہے‘۔
اس کے جارجنگ کا طریقۂ کار یہ ہے کہ بس کے نیچھے لگا ہوا ایک آلہ سڑک سے شیپڈ میگنیٹک فیلڈ ان ریزنینس نامی ٹیکنالوجی کے ذریعے توانائی حاصل کرتا ہے۔
سڑک کے نیچھے نصب بجلی کی تاروں کے ذریعے الیکٹرو میگنیٹک فیلڈ پیدا کی جاتی ہے جس سے بس کے نیچھے لگا آلہ بجلی بناتا ہے۔
یہ آلہ سڑک کی سطح سے تقریباً 17 سنٹی میٹر تک اوپر ہو سکتا ہے۔
S. Korea tests ‘electric road’ for public buses
This picture taken on August 6, 2013 shows an Online Electric Vehicle (OLEV) running a commercialized test drive at a bus stop in Gumi, 200 km southeast of Seoul. (AFP) |
AGENCE FRANCE PRESSE
GUMI, South Korea: A South Korean city has begun testing an “electrified road” that allows electric public buses to recharge their batteries from buried cables as they travel.
The Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), which developed the system, said Thursday it would be tested over the next four months on a 24-kilometer (15-mile) route in the southern city of Gumi.
Pick-up equipment underneath the bus, or Online Electric Vehicle (OLEV), sucks up power through non-contact magnetic charging from strips buried under the road surface.
It then distributes the power either to drive the vehicle or for battery storage
As a result it requires a battery only one-fifth the size of conventional electric vehicles.
The system also eliminates the need for overhead wires used to power conventional trams or trolley buses.
The technology does not come cheap, with each OLEV costing around 700 million won ($630,000).
“The technology is readily available but the question is how to bring down the cost,” said Park Jong-Han, manager of the company that produced the OLEV prototypes.
“Once the cost goes down, I believe more cities will be interested in commercialising the new transport network,” Park told AFP.
The system has already been partially trialled on a much smaller scale at an amusement park and on the KAIST campus.
Electrifying the road does not require major construction work, as the recharging stations only have to be buried along 10-15 percent of the route at places such as bus stops.
The Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), which developed the system, said Thursday it would be tested over the next four months on a 24-kilometer (15-mile) route in the southern city of Gumi.
Pick-up equipment underneath the bus, or Online Electric Vehicle (OLEV), sucks up power through non-contact magnetic charging from strips buried under the road surface.
It then distributes the power either to drive the vehicle or for battery storage
As a result it requires a battery only one-fifth the size of conventional electric vehicles.
The system also eliminates the need for overhead wires used to power conventional trams or trolley buses.
The technology does not come cheap, with each OLEV costing around 700 million won ($630,000).
“The technology is readily available but the question is how to bring down the cost,” said Park Jong-Han, manager of the company that produced the OLEV prototypes.
“Once the cost goes down, I believe more cities will be interested in commercialising the new transport network,” Park told AFP.
The system has already been partially trialled on a much smaller scale at an amusement park and on the KAIST campus.
Electrifying the road does not require major construction work, as the recharging stations only have to be buried along 10-15 percent of the route at places such as bus stops.